تاريخچه و سبک هاي نخستين لوستر
شايد هيچ جسم دکوري ديگر در حين قرون و در سراسر کشورهاي متعدد به اندازه لوستر دوستداشتني و همگي گير نشده باشد.
تاريخچه به کار گيري از آن به بيشتراز هشتصد سال ميرسد و پباده سازي ها به مرور روزگار پيچيده خيس و ريزبينانه خيس شد که رفلکس دهنده پرورش گنج و توان بالاترين سطح هاي جامعه و همينطور پيشرفت در مورد توسعه و گسترش تکنولوژي و مهارت بود.
اين نوشته ي علمي درخصوص سه سبک از پر رنگ ترين سبک هاي اروپايي لوستر که دربرگيرنده لوستر فلاندر، لوستر کريستال سنگ فرانسه و لوستر شيشه اي انگليسي ميگردد، تمرکز خواهد کرد.
هرچند هر مورد از اينها ريشه هاي جدا اي داشتند و مسيرهاي متفاوتي دنبال مي کردند، مهم ميباشد که دقت داشته باشيم که سياليت در حين و گوشه و کنار يک خصوصيت انتخاب کننده از تکامل سبک و تکنولوژي لوستر ميباشد.
لوستر فلاندر
اولين لوستر قابل توجهي که ظواهر شد و تاثيري استوار داشت، لوستر برنج هلندي بود. قبلا، لوسترها از چوب يا اين که آهن ساخته ميشدند که تمامي اينها با ورود لوستر سبک هلندي در قرن پانزدهم جايگزين شدند.
خصوصيت اين لوستر، تنه مرکزي آن ميباشد که مشتمل بر يک کره برنجي پهناور و يا اين که گروه اي از کره ها ميباشد که محل تکيه دادن شاخه ها ميباشند. شهر \"دينانت\" که اينک در بلژيک واقع ميباشد، به جهت پوشش هاي برنجي ظريفش شناخته گرديده. ف برنج از اين جهت مطلوب اين پباده سازي بود که سطح صاف و هموارش فروغ و روشنايي شمع را به خير رفلکس ميداد. لوسترهاي فلاندر اکثر زمان ها نمادپردازي گوتيک، رخ هاي مذهبي و دکورا سيون گلدار را در خويش جاي ميدادند. به صورت مختص، نماد عقاب دو رمز در بالاي لوستر.
لوسترهاي فلاندر از روش نگارگري هاي اساتيد کهن هلند در معرض رويت کرد و آشنايي قرار گرفتند. \"ژان ون ايک\" اولي تصوير شناخته گرديده ي يک لوستر در سال 1434 را نگارگري کرد. اين سبک لوستر همينطور در بخش اعظمي از نگارگري هاي \"گريت دو\" - که از شاگردان رامبراند بود- مانند \"The Dropsical Woman-1663\" به تصوير کشيده شدند.
فکاران شهر دينانت در سراسر اروپا متفرق شدند که موجب محبوبيت گسترده سبک فلاندر شويد. لوسترهاي برنجي هلندي در حين حکومت لوئي سيزدهم (1610-43) در فرانسه متداول شد. البته اين سبک به ويژه در انگلستان ثبت شد، که برنج هلندي بيشتري را نسبت به هر جاي ديگري وارد کرد و توليدکنندگان در حين قرون درپي همسان سازي طرح هاي اصلي و اول بودند.
فرانسه و لوستر کريستال سنگ
فرانسه در اروپا از اين لحاظ منحصربهفرد ميباشد که تا آخرها قرن هجدهم ساخت شيشه با کيفيت خوب را ابتدا نمي نمايد. شيشه کلاً در مقايسه با موادي مانند چيني، نقره يا اين که اورمولو به خير و خوبي گزينه اعتنا قرار نمي گرفت. در قبال، ساخت لوستر بخشي از سنت ف کاري بود و کريستال سنگ ( يک صورت روشن کوارتز ) جايگزين شيشه شد. اين سبب ساز به گسترش لوستر کريستال سنگ شد. در حالي کهاين سبک به شدت به فرانسه داراي ارتباط ميباشد، و به خصوص با قصر ورساي، تختگاز بين گران قيمت ترين منازل در اروپا بسط پيدا کرده و به علامت گنج و شکوه بدل شد.
اين سبک لوستر مشتمل بر يک کادر في تزئين گرديده با آويز کريستال سنگ، آويز اشکي و گل و بوته ميباشد که بوسيله فکاراني تشکيلشده بودند که آويزهاي کريستال را از نقاط گوناگون اروپا، به ويژه بوهميا (امروزه جمهوري بررسي) وارد ميکردند. اين تجارت گسترده در آويزهاي کريستال ميتواند انتخاب مورخ و منشا ظريف لوستر کريستال سنگ را با دشواري مواجه نمايد.
آويزهاي اشکي اول دستي تراش ميخوردند. به همين خيال کيفيت مطلوبي نداشتند. در زمان روزگار و با ماشيني شدن مراحل ايجاد و استعمال از ماشين بخار در سوله هاي پهناور، کيفيت اين قطعات هم بهبود پيدا کرد.
از حدود سال 1880 آويزهاي اشکي با اسيد فلوريک جلا داده شد که فرآيند اتمام فعاليت را به صورت قابل توجهي ارزان خيس و سريع خيس کرد.
کوارتز در ساختار مولکولي مشابه به الماس ميباشد و بلور طبيعي اش سبب ساز مي شود حتي از کيفيت عالي ترين کريستالهاي شيشه اي، در رفلکس نوروفروغ بهتر کار نمايد. سازندگان ابعاد راه و روش مقرون به صرفه تري براي تزيين لوسترها با شيشه پيدا کردند. هرچند که همچنان از کوارتز براي ايجاد تني چند از اثاثيه تزئيني يگانه به کارگيري ميشد.
درباره این سایت